I samarbete med Våning 18
Digital marknadsföring innebär att företag marknadsför sina produkter eller tjänster online via olika digitala kanaler och digitala plattformar. Med digital marknadsföring kan du och ditt företag på ett enkelt sätt öka företagets digitala närvaro och synas där dina kunder finns. Att använda sig av digital marknadsföring ger även en möjlighet till ökad försäljning och lönsamhet online.
Idag jobbar de flesta företag mer eller mindre på något sätt med digital marknadsföring för att nå ut till sin målgrupp online. Och att nå ut till sin målgrupp via olika digitala kanaler och digitala plattformar är nästan en självklarhet idag, då de flesta personer använder och är ute på nätet en stor del av sin vakna tid. Med digital marknadsföring kan du och ditt företag på ett enkelt sätt öka din digitala närvaro och synas där dina kunder finns. Det gäller att våga synas och ta för sig, inte minst på grund av möjligheten till en ökad försäljning och lönsamhet online. Att synas och vara närvarande online är viktigt för dig och ditt företag, speciellt för att dina kunder ska hitta till just dig och ditt företags produkter eller tjänster och inte dina konkurrenter produkter eller tjänster. Det är även viktigt att synas då det finns stora möjligheter att nå ut till nya potentiella kunder som söker efter produkter och tjänster som just du och ditt företag erbjuder.
Olika faktorer för att lyckas med din digitala marknadsföring
När man jobbar med digital marknadsföring finns det olika faktorer som är ett avgörande om det blir ett lyckat resultat eller inte. Oftast är det en kombination av de olika faktorerna som ger ett lyckat resultat som exempelvis sökoptimering (SEO), sökmarknadsföring (SEM), tydliga mål och målgrupp. Det är inte alltid helt lätt att veta vart du ska börja någonstans, då digital marknadsföring är ett väldigt brett område. Många gånger krävs det även att du har lite mer kunskaper inom ämnet innan man börjar för ett bättre och lyckat resultat. Om du och ditt företag skulle vilja börja med digital marknadsföring eller om ni bara skulle vill förbättra er närvaro online kan ni alltid ta hjälp av en marknadsföringsbyrå. Ett exempel på en marknadsföringsbyrå är Våning 18, som är experter inom digital marknadsföring och som gärna hjälper dig och ditt företag att nå era digitala mål.
Flera fördelar med digital marknadsföring
Förr räckte det med exempelvis en annons i en vanlig morgontidning för att nå ut till sin målgrupp. Men nu krävs det lite mer än så då samhället har blivit mer digitaliserat och fler väljer hellre att läsa morgontidningen online än en fysiskt tryckt tidning. Men det finns flera fördelar med digital marknadsföring jämfört med traditionell marknadsföring. Det är till exempel oftast mycket billigare med en annons online än med en traditionell annons i exempelvis en morgontidning. En annan fördel är att du kan nå ut till en större målinriktad målgrupp som är relevant för dig och ditt företag jämfört med en traditionell annons. Du kan även bestämma mer exakt vilka personer du vill nå ut till, till exempel vilket kön, ålder, eller intresse. Med digital marknadsföring är resultatet mätbart vilket betyder att du kan se om din annons når ut och fungerar till tänkt målgrupp, blev det lyckat resultat eller inte?
Fördelarna med digital marknadsföring är många. Och oftast så lönar det sig i längden att använda sig av digital marknadsföring om du hanterar det rätt. Men som det nämns tidigare så krävs det lite kunskap inom området innan du börjar. Då det gäller att vara noga och vara säker på vad som ska göras för att du och ditt företag ska få ett så bra och lyckat resultat som möjligt med din digitala marknadsföring.